A jó brainstorming-facilitátor olyan, mint egy jó szakács – 1. rész: minőségi összetevők

2016. április 13. - 06:11

Szakács

Mert hogy mit csinálnak a szakácsok? Mixelnek mindenféle összetevőket a megfelelő arányokban, belevíve egy kis fantáziát. A megfőzött étel minőségében mind a minőségi összetevőknek, mind az arányoknak, mind a fantáziának kiemelkedő szerepe van.  A brainstormingok – vagy bármilyen kreativitást felszabadító workshopok – esetében ugyanezek az alkotóelemek elengedhetetlenek. Mit jelent mindez a gyakorlatban?

Minőségi összetevők:

Fókusz: egy brainstorming esetében elengedheteten a l megfogott hívókérdés. Legyen egy olyan fókuszkérdésünk, amire az ötleteinkkel potenciális megoldást keresünk. Hogyan várjuk el a résztvevőktől, hogy a megfelelő kihívásra keressenek megoldást, ha nem tudják mi a kihívás?! Szánjunk időt egy-egy ilyen alkalom elején arra, hogy tisztázzuk ezt.  Hozzátartozhat a fókuszhoz az is, hogy meghatározzuk az adott alkalommal, kb. mennyi ötletet szeretnénk kihozni a csapatból. Ez a fajta célkitűzés és a résztvevői motiváció beazonosítása sokat segíthet a brainstormingot nehezítő társas lógást elkerülni.

Motivált résztvevők: ha a résztvevők a saját bőrükön érzik a probléma súlyát, sokkal lelkesebben fogják belevetni magukat nem csak magába az ötletelésbe, de az ötletek továbbvitelébe is. Valljuk be, nincs annál lehangolóbb, amikor egy ereszd-el-a-hajad ötletelésre készülünk, a résztvevőket meg egyáltalán nem érdekli az adott téma. Figyeljünk rá egyrészt, hogy azok legyenek ott, akik érintettek, másrészt pedig, hogy az ott lévőknek tiszta legyen maguk számára a motivációjuk a téma kapcsán. Például, ha azon dolgozunk, hogyan tudunk új ügyfeleket hozni a cégünknek, akkor legyen tiszta, hogy az egyes résztvevők számára ez milyen pozitív következményekkel járhat. Ha megvan a motiváció, akkor az ötletek továbbvitelével sem lesz gond, hiszen a résztvevőknek érdeke fűződik ahhoz, hogy továbbvigyék mindazt, amit közösen kitaláltak, és van egy mindehhez társuló tudatosság is.

Felhatalmazás és nyitottság: nincs rosszabb annál, amikor egy csapat jó hangulatban ötletel, zseniális megoldási javaslatokkal áll elő, de amikor tovább kell vinni a javaslatokat, nincs nyitottság a vezetőség és szervezet részéről. Érdemes lehet ilyenkor előre feltérképezni a mozgásteret, behozni a döntéshozók szempontjait, akár már a fókuszálás fázisában, de az ötletek értékelésénél mindenképp. (Ha már behozzuk a fókuszkérdés meghatározásánál, akkor legyünk azzal tisztában, hogy leszűkíthetjük ezzel a gondolkodási teret, ez járhat azzal, hogy kevésbé out-of-the box ötletek születnek, ugyanakkor meg sokkal inkább olyan ötleteket hívunk meg, amelyek a döntési szempontoknak eleget tesznek. Választhatjuk bármelyik megoldást, lényeg, hogy az előnyök és hátrányok tudatos figyelembevételével hozzuk meg a döntést)

Dedikált idő: szánjunk időt a brainstormingra. Mielőtt belevágunk az ötletelésbe, nem árt a fókusz meghatározásával időt töltenünk, valami bemelegítésre sort kerítenünk, és sose álljunk meg az ötleteknél. Fontos, hogy ránézzünk az összegyűlt ötletekre, és bizonyos paraméterek mentén értekeljük őket. Ideális esetben a résztvevők minden egyes fázisnál ott tudnak lenni mindannyian. (Ha mégsem így alakul, mert valljuk be, a való élet gyakran produkál olyan helyzeteket, hogy később kapcsolódik be valaki, vagy hamarabb elmegy, figyeljünk arra, hogy legyenek az eszköztárunkban olyan elemek, amelyekkel be tudunk kapcsolni későn érkezőket és meg tudjuk tartani a hamarabb távozók érdeklődését, elköteleződését.)

Környezet, hangulat:  ahhoz, hogy egy ötletelés jól sikerüljön,  érdemes a résztvevőket szabad gyerek állapotába vinni. Gondoljuk csak el, mit tesz egy gyerek, amikor felszabadultan játszik. Belemerül abba, amit csinál. Nem zavarja meg semmi. Szabad. Próbáljuk ezt megidézni, akár úgy, hogy facilitátorként meghívjuk mindezt, akár színekkel-formákkal, játékokkal. Sokat lehet hallani arról, hogy jó hangulatban hatékonyabbak és kreatívabbak vagyunk. Empirikus kutatási eredményt erről ugyan én még nem láttam, de személyesen hiszek abban, hogy az ilyen hangulatban kitalált ötletek, és a kellemes élménnyel párosuló elköteleződés sokban segíti a céljaink elérését.

A szerzőről

A blogbejegyzést Szabó Tamara írta, coach, tréner, facilitátor.

Tamara több éves nagyvállalati környezetben szerzett vezetői tapasztalattal rendelkezik, érdeklődési területei közül kiemelkednek a csapatok kreativitását és a szervezeti innovációt támogató eszközök.

Bővebben Tamaráról

Szóljon hozzá!

(A mezők kitöltése kötelező. Az e-mail cím nem fog látszódni a hozzászólás elküldése után.)



Hírlevél

Lájkoljon minket!

LinkedIN

Legacy Kft., Cégjegyzékszám: 01-09-995261, Adószám: 24199867-2-43, Felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001088/2015