Már szinte trivialitásnak számít, hogy a vizualitás segíti a résztvevői bevonódást, erőteljesen hat mindkét agyféltekére (hiszen éppúgy rendszerez és strukturál, mint inspirál és hat a képzeletünkre), hozzájárul egy-egy csoportos összejövetel jó hangulátához, nézzük meg azonban egészen konkrétumok szintjén, hogy hogyan is segíti a munkákat a vizualitás.

Trénerként szeretek figyelni arra, hogy már a köszöntésnél használt flipchart segítsen a jó hangulat megalapozásában,  hisz a jó hangulatban sokkal könnyebb befogadni és beépíteni új tudást. Vidám pálcika figurák alkalmazása (nem kell hozzá különösebb rajztehetség sem) nekem sokat segített. Íme egy példa a Legacy TTF (tréner-teamcoach-facilitátor) képzésének facilitáció moduljáról:

Szeretettel köszöntelek

 

Amikor szorongat az idő (és hát valljuk be, trénerként  folyamatosan szembesülünk azzal az elvárással, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a legtöbb tudást adjuk át és segítsük minél inkább a gyakorlatba való beépítését),  gyakran használok szemléletes rajzokat, hogy segítsen a rendelkezésre álló idő alatt minél jobban rögzíteni az adott információt, illetve hogy a vizualitás erősítse a tartalmat, időnként még odáig is elmerészkedhetünk, hogy a szavak helyett hadd hordozzák a rajzok/képek az adott tartalmat.

 

Mitől lesznek elkötelezettek

 

Ez a flipchart a hatékony workshopok összetevői képzésről származik, és mutatja, hogy az elköteleződésben éppúgy van a szenvedély elem (szív), mint a  tettrekészség (szupermen).

Illetve egy asszertivitás képzés egyik flicphartja,  ami nagyon sokat segít a kommunikációs stílusok tisztázásában, hiszen az egyes stílusok esszenciáját nagyon könnyen meg lehet ragadni egy metaforikus megjelenítéssel.

Asszertív

 

Trénerként nekem a vizualitás ereje abban is rejlik, hogy azon túl, hogy adott mennyiségű információt adok át a résztvevőknek, a vizualitás segítségével nagyon jól lehet strukturálni mindezt az információt.  Színekkel, formákkal segíthetjük a rendszerezést, s mi több, egyes ábrákat használhatunk memóriafogasként is, és használhatjuk őket arra, hogy segítsen rögzíteni az információt. Például amikor arról beszélek, hogy a különböző tanulási stílusokat hogyan szólítsuk meg egy workshop során (hiszen ott is információfeldolgozás és szintetizálás történik), akkor az adott stílushoz kitalálok valami olyan ikont, ami nagyon szoros kapcsolatban áll az adott tanulási stílus lényegével, és a képek előhívásával gyakran könnyebb visszaidézni a tartalmat. Jelen esetben az aktívnál egy mozgó emberke, az elméletinél egy információjel, a gyakorlatiasnál egy kalapács, a reflektívnél pedig egy szem.

Reflektív

 

Ez a sablon azt is nagyon jól mutatja hogyan lehet a vizualizációt tréning során arra használni, hogy a résztvevőkben rejlő tudással dolgozzunk, és mindezt rendszerezzük. Itt például a tanulási stílusokkal való ismerkedést követően, egy gyűjtést rendeztünk, hogy milyen workshop feladatokkal szólítanánk meg az adott tanulási stílussal rendelkező résztvevőket. Egy ilyen sablon nagyon jó felület egy ilyen típusú gyűjtés megtámogatására, jó trigger a háttértudás becsatornázására.

A vizualitás sokat segíthet abban is, hogy megrajzoljuk a nap térképét és folyamatosan mutassuk, hol tartunk az adott térképen.  A nap jó hangulatát egy ilyen térkép is segíthet megalapozni, és emellett a folyamatos haladás érzését is segít tudatosítani. A mellékelt kép a hatékony workshopok összetevői képzés második napját mutatja, és azt az utat, amelyet a második nap során bejártak a résztvevők.

Menetrend

 

Sokan kérdezik, hogy jó-jó, de ez nem sok idő? Ami engem illet, úgy vagyok vele, hogy az előkészület egy képzésre számomra a flipchart rajzolás. Közben a saját gondolataim is struktúrálódnak, végiggondolom az adott blokk adta lehetőségeket a tréningen. A hatást elnézve pedig minden alkalommal azt érzem, megérte ezt az időberuházást.

Kell e hozzá speciális tudás? Van aki zsigerből nagyon ügyesen használja a vizualitást, ha azonban valaki úgy érzi, szeretné tudatosítani a vizualitás használatával kapcsolatos elemeket; szeretne ránézni, hogy egy sablon mikor fog jól működni, mi kell hozzá; milyen eszközöket tudunk használni a flipchartokon és a színes tollakon túl; szeretné elkészíteni a saját tréningjein használt flipchart-vázakat, vagyis szeretne kicsit elmélyülni abban, hogy hogyan tudjuk a vizualitást minél jobban a szolgálatunkba állítani, akkor fontolja meg az egy napos képzésünket a témában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

O'Neill Zsuzsanna

Tanár, coach, tréner.

Angoltanárként elsőkézből tapasztaltam a tanulás, a bizalom és támogatás életformáló hatását. A tantermen kívül is volt szerencsém részt venni olyan workshopokon és tréningeken, amelyek célja nemcsak a tudás átadása volt, hanem olyan támogató környezet kialakítása is, ami segít megoldást találni a szobán forgó nehézségekre.

Mindig is hajtott a vágy, hogy megoldást találjak nemcsak a saját magam, hanem szeretteim, tanítványaim, ismerőseim problémáira és segíteni tudjak nekik – ha kérik. Ezért keresem a legjobb módot a fejlődésre, a tudásra, amit kötelességemnek érzek továbbadni.

Körülbelül 15 évvel ezelőtt a boldogság tudománya ragadta meg érdeklődésemet, annak megismerése vezetett tovább a coaching és a tréning felé. Azóta elmerültem különböző coaching-módszerekben, és szereztem tapasztalatot a magánszemélyekkel és vállalkozásokkal való munkában egyaránt.