Siló mentalitás – láss a buzzword mögé és fordítsd a magad javára! 2. rész

2016. március 3. - 06:31

Az első fejezetben összegeztük:

  • A siló gondolkodás és annak átalakítása a legtöbb strukturált (nagyobb) szervezetet foglalkoztatja.
  • A silóbontás sikere ellen nagyon sok tényező dolgozik, nem könnyű műfaj.silos+
  • A silóbontással kapcsolatban természetszerűleg a felsővezetés és a HR feje fáj, a szervezet többi része jellemzően érdeklődéssel (?) várja a fejleményeket.
  • Első ránézésre általában nem kézenfekvő, hogy középvezetőként/részlegvezetőként milyen érdekek mentén kellene bekapcsolódni a silóbontásba, hiszen az változást/változtatást, extra/más munkamódszereket igényel, amivel kapcsolatban a hozam nem garantált.
  • Az egyik ilyen érdek a „látszódás”, vezetői visibility és szervezeti PR-od.

Rendben, erőfeszítéseket teszek, hogy a saját szervezetei céljaim megvalósítása mellett más részlegek, a teljes szervezet érdekeit szem előtt tartva változtatok munkamódszereimen, más részlegekkel való kapcsolataimon. Rövidtávon ez sok extra energiát felemészt, és akár komoly kockázatai is lehetnek. Mindezt csak azért, hogy a (felső)vezetés nyugtázza; erősen sugárzik rólam  a commitment és ownership?

Ez önmagában is elég komoly érv, sok hasznod lehet belőle, de vannak továbbiak is.

Saját részleged céljait is hatékonyabban tudod elérni.

A saját szervezeti silódból való nyitás mit jelenthet a gyakorlatban?

  • Megismered és próbálod megérteni a részleged munkájában érintett társterületek motivációit, célrendszerét, szempontjait.
  • Megismered és próbálod megérteni a társterületi vezető és kulcsbeosztottak munkamódszereit, személyes motivációs hátterét, ahol lehet, pozitív visszajelzést adsz feléjük, megköszönöd erőfeszítéseiket, amik a te és szervezeti részleged céljait is segítik.
  • Mindezek során a szűk szakmai kapcsolatokon túllépve személyes viszonyod alakul ki/javul az érintettekkel.
  • A saját és részleged tevékenységében felhasználod a társterületről és annak vezetőjéről, kulcsbeosztottairól szerzett információt, nagyobb empátiával vagy közös dolgaitok iránt, esetleg a saját részleged működését is finomhangolod a jobb együttműködés reményében.

Mi a fenti magatartás eredménye?

  • A kíváncsiság nagyon hálás tulajdonság: akire kíváncsi vagy, az nagyon meg tudja hálálni.
  • A pozitív gesztusok nagyon hálásak, ritka, aki ellen tud állni a viszonzásuknak.
  • A személyes kapcsolat elmélyítése nagyon hálás dolog, ezt indokolnom sem kell.

Hogyan fordul mindez a saját javadra?

A szóban forgó részleg, részlegvezető befolyással van a részleged munkájára:

  • különféle inputok a tevékenységedhez,
  • formális/informális információk,
  • részlegedre, azok céljaira is kiható döntések, döntések előkészítése,

Még ha az adott részleg vezetője, munkatársai nagyon is jól érzik magukat a silójukban, a fenti magatartásod következménye leggyakrabban valamiféle kölcsönösség lesz. Nem feltétlenül arányos kölcsönösség (hiszen ők nem akarnak kilépni a megszokott működésből), de neked épp elég:

  • az információk gyorsabban érkeznek,
  • informális tájékoztatási körökbe kapcsolódhatsz be,
  • a neked szükséges inputok hamarabb elkészülnek,
  • a rád kiható döntésekben esetenként elkezdenek érdekeid jobban megjelenni, vagy legalább jóval korábban értesülsz róluk.

Ezek persze relatív javulások – a javult helyzet is messze lehet az optimálistól –, és csak szerencsés esetben kölcsönösen arányosak, de neked ez épp elég, hiszen egy viszonylag csekély  befektetésért cserébe a saját részleged működését érintő külső körülményekbe tudtál pozitívan beavatkozni, javítva ezzel a részleged reakcióidejét, hatékonyságát, minőségét.

És azért annál nagyobb hatékonysággal, mintha esőtáncot jártál volna.

A szerzőről

A blogbejegyzést Németh László írta, pénzügyi szakközgazdász.

László 14 éves, multinacionális pénzügyi szolgáltatónál szerzett középvezetői tapasztalattal, valamint 7 éves, terület- és gazdaságfejlesztési, kutatási projektekben szerzett tanácsadói tapasztalattal rendelkezik. Érdeklődési területei közül kiemelkednek a szervezeti silók, a szervezeti én márka építés, és az értékesítési hatékonyság fejlesztése, értékesítési motiváció.

Bővebben Lászlóról

Szóljon hozzá!

(A mezők kitöltése kötelező. Az e-mail cím nem fog látszódni a hozzászólás elküldése után.)



Hírlevél

Lájkoljon minket!

LinkedIN

Legacy Kft., Cégjegyzékszám: 01-09-995261, Adószám: 24199867-2-43, Felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001088/2015