Siló mentalitás – láss a buzzword mögé és fordítsd a magad javára! 1. rész

2016. február 8. - 09:46

Ha strukturált (nagyobb) szervezetben dolgozol bizonyosan hallottad már a siló mentalitás kifejezést, talán túl sokszor is.

A siló mentalitás és az az elleni küzdelem évtizedek óta a szervezet- és vezetői fejlesztések divatszava, hatásairól szóló irodalom egy külön könyvtárat tölt meg, melyben silos+mindössze pár fejezetet tesznek ki a sikertörténetek.

Ha nem vagy felsővezető, akkor a szó, vagy az ilyen kezdeményezések hallatán megnyugszol és hátradőlsz – ez a felsővezetés és a HR dolga, majd mondják, mutatják, átalakítják az én szervezetem kultúráját is, és akkor az engem gátló silók (és a magam silója is) leomlik és eljő a kánaán.

Mit tehetnék addig én egymagam?

Mi érdekem lenne nekem megelőzve a szervezet fejlődését előreszaladnom és extra gondokat a nyakamba véve kilépnem a saját részlegem eddigi kereteiből? Úgyis csak beszélnek, beszélünk róla és minden marad a régiben: a felsővezetés….,  a főnököm…., az emberi természet…., a szervezet politikai erővonalai…., a megszokás…., a számonkérési-, teljesítményértékelési rendszer és riport vonalak….

Hosszú a lista.

Nehéz olyan piaci környezetben működő, strukturált szervezetet elképzelni, amely ne foglalkozna, foglalkozott volna a siló mentalitás elleni küzdelemmel az elmúlt 10-15 évben. Több kevesebb sikerrel. A siló felfogás elleni kezdeményezések elsődleges és valóban kritikus célcsoportja a felsővezetés.

„Fejétől bűzlik a hal”, nyugtatod magad te is.

Akár sikerült egy szerevetben maradandó hatást kiváltani, akár nem, egy dolog mára bizonyos a felsővezetői kócsok, felsővezetői csapatépítő gyakorlatok, silóbontó kísérletek, szervezeti kultúra fókuszba kerülése nyomán: a felsővezetés ismeri/felismeri a problémát és éhes a jó példákra. (nem is beszélve a HR részlegről, ami sokszor frusztrálva figyeli a zátonyra jutó silóbontó kezdeményezéseket)

Itt kerülhetsz képbe te!

Látszani szeretnél végre, de a szervezeti hierarchia leárnyékol? Nem érdeke/nincs rá képessége a főnöködnek, hogy a vertikális hírcsatornában teljesítményednek megfelelő reklámot csináljon, növelve ezzel későbbi továbblépési lehetőségeidet?

Ne bízd egy emberre, egy riport vonalra a szervezeti PR-odat!

Ennek egyik legkézenfekvőbb módja, ha azzal hívod fel magadra a figyelmet, hogy  a szervezet fejlődését akár megelőzve lépéseket teszel a saját silód lebontására, hiszen ezzel esélyt nyitsz, hogy  más vertikális riport vonal (siló, ha úgy tetszik) tagjai, közép- és felsővezetői felfigyelnek rád ( a HR-ről nem is beszélve :) ) és értékeljék, észrevegyék teljesítményeidet.

A hír terjed.

Ez csak az egyik érdeked, ami miatt a silóbontást mihamarabb el kell kezdened.

Folyt. köv.: további érvek, silóbontó technikák és buktatók.

A szerzőről

A blogbejegyzést Németh László írta, pénzügyi szakközgazdász.

László 14 éves, multinacionális pénzügyi szolgáltatónál szerzett középvezetői tapasztalattal, valamint 7 éves, terület- és gazdaságfejlesztési, kutatási projektekben szerzett tanácsadói tapasztalattal rendelkezik. Érdeklődési területei közül kiemelkednek a szervezeti silók, a szervezeti én márka építés, és az értékesítési hatékonyság fejlesztése, értékesítési motiváció.

Bővebben Lászlóról

Szóljon hozzá!

(A mezők kitöltése kötelező. Az e-mail cím nem fog látszódni a hozzászólás elküldése után.)



Hírlevél

Lájkoljon minket!

LinkedIN

Legacy Kft., Cégjegyzékszám: 01-09-995261, Adószám: 24199867-2-43, Felnőttképzési nyilvántartási szám: E-001088/2015