A szervezeti működésnek is megvannak a maga aktuális hype-jai, divathullámai. Vajon a coaching-kultúra a következő varázsige, ami előbb berobban és eluralja a diskurzust, aztán, ahogy lenni szokott: elkopik, kiüresedik és eltűnik? Mi kell ahhoz, hogy ne így legyen, hogyan kell jól használni, tartalommal megtölteni ezt a kifejezést?

Csak hogy az elmúlt évekből említsek egy pár olyan fogalmat, amivel kapcsolatban felmerülhet bennünk a hype-gyanú: gamification, innováció, felhatalmazás, diverzitás és: coaching-kultúra. Kérdés, hogy hagyjuk-e elkopni ezeket, mert akkor tényleg csak megannyi újabb divathullám marad egy-egy koncepció, amit ideig-óráig meglovagolunk, vagy megtöltjük tartalommal, hogy a hype életre kelljen. Mi kell elsősorban ahhoz, hogy egy-egy ilyen kifejezés valódi értelmet nyerjen? Szerintem megértés.

Tegyünk egy kísérletet a coaching-kultúrával, hátha sikerül megtölteni ezt a kifejezést tartalommal!

Valószínűleg ismerősen cseng a VUCA kifejezés (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity – azaz tűnékenység, bizonytalanság, komplexitás, ellentmondásosság), amivel manapság leírjuk azt a környezetet, amiben a szervezetek léteznek. És hát mit lehet tenni egy ilyen környezetben? A szervezetek keresik azokat az eszközöket, amelyek hozzásegítik őket az eredményességhez ebben a megváltozott világban, legyen szó profit vagy non-profit szektorról[1]. Egy ilyen eszköz a coaching-kultúra kialakítása is, azzal a mögöttes feltételezéssel (amit szép lassan kutatásokkal is alátámasztanak, lásd pl. ICF és a HCI közös kutatásai 2014-től kezdődően), hogy a coaching-kultúra kialakítása növeli a szervezet iránti elköteleződést és a bevételt.

Ha a coachingot úgy defináljuk, mint egy fejlesztési eszköz, amely „az ügyféllel való partneri együttműködés egy olyan gondolatébresztő, provokáló és kreatív folyamatban, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmai és személyes szempontok alapján a legtöbbet hozza ki önmagából”[2], akkor a coaching-kultúra egy olyan szervezeti kultúrát takar, ahol az emberek közötti interakcióban, a mindennapi működésben ez a szemlélet az uralkodó. Legyen szó akár kollégák egymás közti interakciójáról, akár ügyfelekkel, stakeholderekkel folyatott interakciókról. Ne gondoljuk azt, hogy akkor itt csak ücsörögnek a kollégák, és mély beszélgetéseket folytatnak, amivel aztán megváltják magukat, meg a világot. Alapvetően nem l’art pour l’art beszélgetésekről van szó, hanem valós üzleti eredmények szolgálatába állított interakciókról: a teljesítmény javítása érdekében a szervezet tagjai abban támogatják egymást, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki magukból és szervezetből. Erősítve ezzel mind az egyént, mind a csapatot, mind a szervezetet.

Mit is jelent ez pontosan a mindennapi tevékenység szintjén?

Hozzuk le a fenti absztrakt gondolatokat eggyel gyakorlatiasabb szintre. Ami ugye már csak azért sem könnyű, mert a kulturális elemeket gyakran csak érezzük, nehéz kézzelfogható elemeket sorakoztatni a kultúra mögé. Mégis, mit lát például egy külsős, aki betéved?

Kollégák egymás közti interakcióit nézve azt tapasztalhatja, hogy:

A vezetők működését figyelve pedig a fentieken túl olyanokra lehetünk figyelmesek, mint:

Legfőképpen pedig: érzékelhető egy erős hit abban (felsővezetéstől indulva!), hogy hosszú távon ez a kultúra biztosítja a fenntartható, eredményes működést.

Fontos megjegyezni, hogy ez a típusú viselkedés nemcsak a szervezeten belül, de a szervezet és a külvilág közötti interakciókban is jelen van. Illetve azt is, hogy nem minden helyzetben hozzák ezt a típusú működést, hanem van a szervezetben egy kiélezett érzékenység és tudatosság a tekintetben, hogy mely helyzetekben vezethet jobb eredményekre ez a típusú gondolatiság és a hozzá kapcsolódó viselkedési minták.

Hol hozhat eredményt a coaching-kultúra, és hová nem való?

Való oda, ahol szükség van arra, hogy a szervezetben dolgozók hozzák tudásuk legjavát, ahol az együttműködési formák minőségének van jelentősége. Ahol szempont az, hogy a tehetség ki tudjon bontakozni, a kreativitás teret kapjon, és hogy a munkavállalók minél elkötelezettebbek legyenek.

Alapvetően azt gondolom, hogy nem való oda, ahol gyorsan kell reagálni, utasításokat kell végrehajtani, ahol a rutinszerű működés az eredményesség titka. Amikor nem a coachszemlélet az, ami az üzleti eredményeket biztosítani tudja. Bár a bennem bujkáló kisördög, és a coaching-kultúrába vetett töretlen hit azt súgja, még ezekben a szervezetekben is érdemes lehet feltérképezni azokat a pontokat, amikor a puszta végrehajtás helyett a minőségi párbeszédek minőségi változásokat hozhatnak létre, és ezeknek a minőségi változásoknak van terük a szervezet működésében, van nyitottság ilyen változásokra.

Hogy a coaching-kultúra egy-egy tényleges megvalósulása hogyan néz ki, hogyan áll össze egy egységes képpé, arra számos változat, lehetőség létezik. Létezik azonban néhány szempont, amit érdemes végiggondolnunk, ha coaching-kultúra építésébe fogunk. A következő blogposzt során ezeket a szempontokat járom körbe.

Szóval hype vagy valami több a coaching-kultúra? Attól függ. Ha teszünk erőfeszítést, hogy megértsük, miről is szól, ha tudatosan állunk neki a kialakításának, akkor talán tettünk egy lépést abba az irányba, hogy tartalommal töltődjön fel.

[1] A non-profit szféra kiemelését az indokolja, hogy az utóbbi években számos olyan non-profit szervezettel találkoztam, akik komoly és tudatos erőfeszítéseket tesznek a coachszemlélet meghonosítására.

[2] Az ICF (International Coach Federation) coaching definíciója.

Szabó Tamara
Szervezetfejlesztő, tréner, coach

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Majoros Krisztina

Tréner, coach

Az elmúlt 25 évem kommunikációról, digital médiáról, sikeres márkákról, nagyszerű csapatokról, különleges emberi történetekről és a fejlődésről szólt. Számos piacvezető médiatermék létrehozásával, fejlesztésével és vezetésével foglalkoztam.

Szakmai pályafutásom a betárcsázós, analóg (h)őskorban kezdődött, amikor a digital világ még lehetetlen küldetésnek tűnt, de pont ez inspirált. Rengeteg kihívás, megpróbáltatás, bátorság. Lent-fent hullámvasút, de ebben az  útban találtam meg a valódi küldetésem: a fejlesztést és fejlődést. A nehézségek ellenére is létrehozni valami értékeset, működőt. Egyéni vagy akár csapat szinten.

Küldetésem a közös értékteremtés, a fejlődés és a valódi kapcsolódás. Szeretem a változást, ha az egy folyamat része, ha van kezdete és vége.

Értékeset létrehozni, megosztani, működtetni. Együtt. Ez a Legacy.

O'Neill Zsuzsanna

Tanár, coach, tréner.

Angoltanárként elsőkézből tapasztaltam a tanulás, a bizalom és támogatás életformáló hatását. A tantermen kívül is volt szerencsém részt venni olyan workshopokon és tréningeken, amelyek célja nemcsak a tudás átadása volt, hanem olyan támogató környezet kialakítása is, ami segít megoldást találni a szobán forgó nehézségekre.

Mindig is hajtott a vágy, hogy megoldást találjak nemcsak a saját magam, hanem szeretteim, tanítványaim, ismerőseim problémáira és segíteni tudjak nekik – ha kérik. Ezért keresem a legjobb módot a fejlődésre, a tudásra, amit kötelességemnek érzek továbbadni.

Körülbelül 15 évvel ezelőtt a boldogság tudománya ragadta meg érdeklődésemet, annak megismerése vezetett tovább a coaching és a tréning felé. Azóta elmerültem különböző coaching-módszerekben, és szereztem tapasztalatot a magánszemélyekkel és vállalkozásokkal való munkában egyaránt.